I undersökningen ”Dryckeskollen” svarar 25 procent, eller en av fyra svenskar, att har tagit en vit månad minst en gång under de senaste två åren. I åldersgruppen 20 till 29 år är det så många som 30 procent som tar en alkoholfri pausperiod.

De vanligaste anledningarna till att ta en vit månad bland dem som ingick i undersökningen var:
”Jag ville vara mer hälsosam”
”Jag ville komma i form”
”Jag ansåg att jag drack för mycket”
”Jag ville se om jag klarade att helt avstå alkohol under en månad”
”Jag ville spara pengar”
Bland dem som aldrig hade provat en alkoholfri månad var det betydligt fler kvinnor (66 procent) än män (48 procent) som kunde tänka sig att göra det.
Lokala skillnader är också intressanta!
- Vit månad är mest populärt i Värmland, Dalarna och Gävleborg (30 % mot 25 % för hela landet)
- Vit månad är minst populärt i Malmö (19 % mot 25 % för hela landet)
- Smålänningar tar en vit månad för att spara pengar (17 % mot 4 % för alla som deltog i undersökningen)
- Norra Sverige har störst andel invånare som inte dricker alkohol överhuvudtaget (25 % mot 16 % för riket)
- Malmöborna är mest förtjusta i alkoholfri öl (43 % mot 34 % för alla som deltog i undersökningen)
Fakta om Dryckeskollen
Undersökningen genomfördes av Sifo under perioden 16 till 21 januari 2019 på uppdrag av Carlsberg Sverige. Totalt ingick 1 594 personer i åldern 20 till 79 år i undersökningen.