Vad gör man när man står inför en marknad som har potential att bli en gigantisk ölmarknad men som har den lägsta ölkonsumtionen i världen? En marknad som potentiellt skulle kunna utgöra sådär 40% av den totala globala ölkonsumtionen under det kommande decenniet?
Man rear ölet och flyttar in.
Ledande dryckesproducenter som Diageo, AB InBev och Heineken skapar ett lågpris öl som är lokalt bryggt för den afrikanska marknaden. De flesta av dessa bryggeriers premium öl är oåtkomliga för majoriteten av afrikaner, på grund av att de har för låg inkomst, trista valutakurser eller andra ekonomiska fluktuationer.
Afrika har en notoriskt dålig ölkonsumtion och det vill man nu ändra på. Konsumtionen ligger endast på 10 liter öl per person, jämfört med 75,8 liter i USA och 67,7 liter i Storbritannien.
Men Afrika är den snabbast växande marknaden och mer lönsam än andra tillväxtmarknader i Östeuropa och Asien.
Planerna är då att brygga lokalt i Uganda och bland annat producera den oerhört populära ölen Sorghum Senator Keg, bryggd av East African Breweries Limited till en kostnad av 1700 ugandiska shillings för en halvliters-flaska, vilket motsvarar strax under en halv dollar. På så sätt hoppas man kunna knyta konsumenter till sig som annars har svårt att betala höga ölpriser. För närvarande har endast 15% av konsumenterna i Afrika råd med öl, och genom att halvera priset kan andelen stiga till 40%.