Vi har precis lanserat en ny artikel! Läs vår senaste artikel.
champagne ellner
Allt om Vin» Vin Fakta

»  Snygga och utförliga beskrivningar vinet säljer mer!

Snygga och utförliga beskrivningar vinet säljer mer!

Snygga och utförliga beskrivningar vinet säljer mer!

Som konsument är det ingen lätt uppgift att ta fram ett gott vin när man väljer och vrakar bland flaskorna på hyllan när man inte känner igen de flesta vinerna. Men smart marknadsföring lönar sig. Du ska få höra: när vi väljer ett vin, så vill vi ofta ha lite mer än enbart ett namn och ett pris att gå på. När vi läser en utförlig och detaljrik beskrivning med ett blommigt språk om vinet, så visar det sig lustigt nog att vi också tycker att vinet smakar bättre.

I en ny studie som forskare från Universitetet i Adelaide gjort, fann man att ju mer detaljrika beskrivningar vinet har, desto mer positiva känslor och förväntningar fick konsumenterna. De ville gärna dricka vinet. Det visade sig också att man tyckte att vinet smakade så mycket bättre om man fick läsa en trevlig beskrivning av vinet – eller i alla fall så trodde man det.

Men i grunden sker all uppfattning i hjärnan, så det betyder också att marknadsföringen fungerar.

I studien fick 126 vinkonsumenter välja mellan 3 populära australiensiska vita viner av olika druvor: Sauvignon Blanc, Riesling och Chardonnay. Först utförde man ett blindtest utan att ge testpersonerna någon information alls. En vecka senare fick de prova 6 nya viner, men de fick inte veta att det faktiskt var samma viner. Tre av dessa viner hade mycket enkla beskrivningar: exempelvis druva, färg ”blekt gul”, ”fruktig och torr”. Därefter fick de prova samma viner igen men även läsa en ganska detaljrik beskrivning, typ: ”Smaken är lätt mineralisk med uppfriskande citrustoner av limefrukter och inslag av vita ängsblommor. Druvorna har handplockats på sluttande vingårdar ….”  (Ni förstår väl poängen?)

Resultaten visade tydligt överlag att de när vinerna fick en detaljrik och utförlig intensiv och positiv beskrivning med känsla och målande ord, så hade man också högre förväntningar på att vinet skulle smaka gott, enligt forskarna i Food Research International journal efter studien. Det visade sig också att man var villig att betala mer för de viner som hade detaljrika beskrivningar. 30 % av de som deltog i studien var mer benägna att köpa just dessa viner, även om de var dyrare.

Förringa alltså inte betydelsen av en trevlig vinetikett med målande, beskrivande information om vinet. Det visar sig tydligt att konsumenter har tillit till informationen och etiketten eller i marknadsföringen via olika kanaler. Den här undersökningen visar hur man kan påverka konsumentens val och även påverka hela dryckesupplevelsen. Intressant!

Vill du läsa hela studien så hittar du den här på engelska!

Vinguider relaterade till denna artikel

Frågor och Svar

Det är svårt för konsumenter att välja vin eftersom de ofta inte känner igen de flesta vinerna på hyllan.

Studien visar att ju mer detaljrika beskrivningar vinet har, desto mer positiva känslor och förväntningar får konsumenterna, vilket gör att de vill dricka vinet.

Studien visar att konsumenterna tycker att vinet smakar bättre när de läser en trevlig beskrivning av det.

Studien visar att konsumenterna har högre förväntningar på att vinet ska smaka gott när det har en detaljrik och utförlig beskrivning, och att de är villiga att betala mer för dessa viner.

Det är viktigt eftersom konsumenter har tillit till informationen och etiketten, vilket kan påverka deras val och hela dryckesupplevelsen.

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.

Kommentarer

Inga kommentarer ännu.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Fler artiklar

För att kunna ge dig bästa möjliga upplevelse och förstå hur vi ska förbättra tjänsten använder vi kakor.