Vad händer inom dryckesindustrin 2025? Hur påverkar vi konsumenter producenter, importörer och restauranger när det gäller dryckesindustrin?
Internationella undersökningsföretag som granskar forskning och kundbeteenden som kan komma att forma dryckesindustrin detta och kommande år, ger en intressant insyn där vi tror att både vi konsumenter och branschfolk känner igen sig i. Trender formas ju egentligen av konsumenternas vilja att kontinuerligt experimentera och prova nya grepp.
Några av insikterna och trenderna är – kanske ger goda tips till importörer:
Som konsumenter bir vi mer kräsna och vi gör alltmer hälsosammare och hållbarare val, oavsett vad vi konsumerar, men vi vill fortsätta göra våra känslomässiga, traditionella och bekväma val, speciellt när det gäller mat och dryck. Årets trender – och kommande års – påverkas helt av våra önskemål som konsumenter. Det är därför det här med trender är så enormt spännande och visst får man en hel del aha-upplevelser?
Borta bra med hemma bäst
Restauranger satsar mycket på lokal mat, men lokal mat finns inte enbart runt hörnan. Nästan hälften av konsumenterna vi gärna pröva nya smaker, men då gärna traditionell och lokal mat från lite mer ovana breddgrader. Vad sägs om rätter från USA:s södra stater som Louisiana Mississippi eller Turkiet, Grekland, Argentina med ingredienser som är lite mer ovana för oss men som vi samtidigt gärna komfortabelt kombinerar med alpostar från Schweiz.
Miljöpåverkan och livsstil
Konsumenter är fortfarande mycket medvetna om miljöpåverkan inom sin egen livsstil. 7 av 10 konsumenter säger att hållbarhet är en viktig faktor och betalar gärna om mat och dryck kommer från hållbara källor. Minska matsvinn och koldioxidreduktion, lägg märke till certifieringar på viner, biodynamiska vingårdar och produktionssätt, mindre tillsatser i vin etc. Därför kanske bra att skriva i vinets presentation på Systembolaget att vinet exempelvis är veganskt och kommer från en biodynamisk vingård, något som vi märkt är enkelt att glömma bort – gör inte det! Vinets och matens hållbara produktionsmetoder är oerhört viktigt för oss konsumenter.
Vi dricker mer och mer medvetet
Trenden att minska vårt alkoholintag är blir alltmer tydlig i hela västvärlden genom att vi ser en tilltagande popularitet för alkoholfria drycker. Det gäller inte enbart lågt eller alkoholfritt drickande utan även mer medvetet när det gäller att undvika tillsatser, sulfiter, socker …. men genom att vi tittar på hälsosamma alternativ som innehåller adaptogener, organiska smaker och vitaminer. Här råder upplevelse och gemenskap, för vem vill egentligen ta en malt whisky vid 5-tiden om polarna väljer alkoholfritt? Det växande ”nykter-nyfikna” samhället är här och det genom det stora utbudet som vi upplever bland lättviner, alkoholfri sprit och alternativa hantverksöl.
Personaliseringen av varumärke bygger lojalitet
I och med att vi gör allt på nätet numera, så ser vi en ökad efterfrågan på personliga marknadsföringskampanjer, temaevenemang och dryckesupplevelser och skräddarsydda lojalitetsprogram. Vi tänker osökt på mat- och dryckesalternativ, anpassningsbara menyer och mästarklasser vid borden. Varumärkeslojalitet är en livlina. Människor vill känna sig speciella, vill välja personligt och har en stark känsla för ”sina” varumärken.
Enligt Deloitte uttryckte fler än en tredjedel av konsumenterna intresse för personliga produkter eller tjänster som passar deras individuella preferenser och stil – och är villiga att betala för det. Och vi på Vinjournalen säger yes till vinevenemang med tema och dryckesupplevelser!
Några företag som har mer information:
Wearecontinuous.net är en engelsk varumärkesbyrå med säte i Liverpool
CGA by NIQ i Manchester sysslar med internationella marknadsundersökningar inom mat och dryck.