Den fortsatt osäkra ekonomin i kombination med ökad miljömedvetenhet har gjort att de svenska hushållen valt lite enklare, mer rustik mat. Husmanskosten har gjort en stor comeback och närodlade produkter har ökat i popularitet. När det gäller vad vi haft i glasen har det dock sett lite annorlunda ut.
Även om ekologiskt odlade viner fortsätter att öka i popularitet så har svenskarna inte dragit åt svångremmen när det kommer till vinbudgeten. Tvärtom har försäljningen av dyrare viner ökat jämfört med tidigare år.
Vad detta beror på kan ha olika förklaringar, men en del anser att svenskarna blivit mer medvetna om vad de dricker. Ett ökat intresse för vin och större krav på miljömässiga och sociologiska odlingsmetoder har lett till att den genomsnittlige svensken blivit mer insatt. Ursprungsland och råvaror har blivit allt viktigare, och man drar sig inte för att betala några kronor extra för ett vin av hög kvalitet. Att den rustika maten vi numera gärna äter dessutom kräver rejälare vin kan också vara en bidragande faktor. Vilt, högrev, smör och rotfrukter är bara några exempel på livsmedel som under 2013 varit vanligt förekommande inslag på våra middagsbord, och till detta vill man ju gärna avnjuta ett ”rejält” vin.
I fråga om ursprung ser vi en blandning av de klassiska vinländerna och ”den nya vinvärlden” på topplistan. Den senaste kvartalsrapporten från Systembolaget visar på följande turordning:
- Italien
- Sydafrika
- Frankrike
- Australien
- Spanien
Italien leder överlägset med 11 690 787 liter under det tredje kvartalet, jämfört med andraplatsens Sydafrika med sina 8 567 459 liter. Spanien har halkat ner från början av årets tredjeplats till en något blygsammare femteplats och Frankrike gick under mitten av året om Australien.